Close card

čtvrtek 28. květen 2009 14:27

Na celosvětovém blogu (internet je celosvětový, byť tohle přečte maximálně jen pár stovek lidí, protože kdo by to gůgloval) by snad člověk neměl uveřejňovat problémy nějakého celosvětově poměrně malého města. Je to minimálně neuctivé k podobným problémům zbytku republiky. Jenže já jsem postup, kterým mě Magistrát hlavního města Prahy nevybíravě donutil k něčemu, co jsem rozhodně neměl v úmyslu, ani po půl roce nevydejchal.

Myslím tím to, jakým způsobem mi byl vnucen projekt Opencard, který až do loňského roku umíral na úbytě. To se samozřejmě minimálně správci dané aplikace nemohlo líbit. „Proto se spojil Opencard s dopravním podnikem (DP). Určitá skupina lidí chce stvořit magistrátní kreditní kartu. A na to potřebují dostatečný počet lidí. Tedy těch s tramvajenkou," spekuluje zastupitel Jiří Witzany. Je to jenom spekulace, ale stačí si přečíst pár jmen spojených s dodavatelem a provozovatelem projektu Opencard (společnost Haguess, a.s.) a vzpomenout na fungování slušovického agrokombinátu (pro nepamětníky: to byl subjekt, kterému bylo jako jedinému i v řízeném socialistickém hospodářství dovoleno se chovat „kapitalisticky", ve smyslu „velmi nevybíravě"), a přestane se vám zdát, že jde o spekulaci. Ať je to jak chce, Opencard jsem si musel pořídit, protože jinak bych byl bez tramvajenky.

Prý zadarmo. Jenže Magistrát i Haguess si zřejmě myslí, že to lidé stejně vystojí v pracovní době, takže se nic neděje. Ale jen focením a stáním ve frontě jsem strávil tolik času, za které by moje firma účtovala uživateli přibližně čtyři tisíce korun. Já jsem tam stál ve frontě ve svém volném čase. A ten má pro mě daleko větší cenu. Ale to jen jedna z příčin mé zvýšené dýchavičnosti.

Druhý příčina je ještě zajímavější. 23. března 2009 uveřejnily LN údaj, že Opencard si pořídilo téměř 330 tisíc lidí. Všichni tito lidé mají aktivovanou aplikaci pro tramvajenku. 330 tisíc lidí bylo nuceno jako já udělat něco, co rozhodně nemělo v úmyslu.

Celá tahle sranda podle LN přišla na 503,96 milionu (hlavní město Praha), 217 až 232 milionů (dopravní podnik), nevyčísleně městská knihovna, Technická správa komunikací a Ropid (u něj je odhad 40 miliónů). Buďme skromní a sečtěme minimální částky bez nevyčíslených nákladů. Dostaneme 760,96 milionu. Na jednu vydanou kartu 2.305,94 korun. Cena roční tramvajenky je na rok 2009 (po slevě 10%, které nám kdosi věnoval, abychom si kartu s radostí pořídili) 4.275,- korun. Náklady na pořízení z toho tvořily 53,94%. Provozní a investiční náklady v letošním roce se odhadují na 215 miliónů. To je 651 korun na jednu tramvajenku, tj. 13,71% (letos asi žádná sleva nebude). Vážně si myslíte, že v důsledku toho budou jezdit autobusy méně nacpané a metro častěji? Nebo skutečně náklady na jednu papírovou tramvajenku byly ročně vyšší, než 651 korun? Zvláště pikantní je to v souvislosti s tím, co právě slyším z radia, že opozice požádala parlament o přidělení dotace Dopravnímu podniku hlavního města Prahy ve výši jedné miliardy korun.

V jednom blogu jsem napsal, že nejlepší předmět podnikání je výběr daní. Rozšířím to na jakýkoli způsob, jak z lidí dostat peníze, které stejně musejí zaplatit, nebo porušovat zákon a jezdit načerno.

A nakonec nezáživná odborná vsuvka. Elektronickými platebními prostředky různého druhu a identifikačními médii se profesně zabývám od roku 1992. Spojení legitimace (jako je tramvajenka a legitimace do knihovny u Opencard) a platebního prostředku se nabízí samo. Můj osobní názor na to je následující:

Jako obdivovatel „Člověka, který věděl příliš mnoho" (název knihy Davida Leavitta o Alanu Turingovi), člověka který rozluštěním kódu německé Enigmy výrazně přispěl k porážce Německa, a jehož ani české ani anglické heslo o Enigmě ve Wikipedii příznačně nezmiňuje, člověka, který byl po Kurtu Gödelovi největším matematickým géniem možná nejen minulého století (a bez něhož byste tohle nečetli, protože by neexistovaly počítače), jsem s obrovským zájmem před lety sledoval články Vladimíra Smejkala v časopise Chip o kryptografii. I nadále jsem pak zájmem sledoval jeho snahu o specifikaci a následné uzákonění zákona 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu (který je na šifrování založen). Zákon se po devíti letech nesměle uplatňuje, ale ne i tam, kde já jeho použití pokládám za nezbytné. Díky systému šifrování a podepisování údajů je přímo předurčen pro vytvoření univerzální legitimace, sdružující veškeré nutné legitimace (občanku, řidičák, zdravotní průkazku, tramvajenku do všech měst, kde ji potřebujete, legitimaci do knihoven ...) v jediném elektronickém dokladu. Vtip spočívá v tom, že údaje může číst jen ten, kdo je k tomu oprávněn a to pouze ty, ke kterým má oprávnění (tj. údaje o zdravotním pojištění může číst lékař, nemůže si však přečíst řidičák). Systém kryptování je vymyšlen tak, že by ho neprolomil ani Alan Turing. A je libovolně rozšiřitelný o další legitimace. A například platba tramvajenky je taky jen podepsaný doklad. Platební karta je taky takový doklad.

Rozšíření takové legitimace brání nejen obchodní problémy (kdo by zaplatil prvotní výrobu takového dokladu a jak by se na něm podíleli jednotliví vydavatelé legitimací), ale samozřejmě i úředníci, kterým by mohlo ubýt tolik práce, že by se ukázalo, že jsou zbyteční. Zatím je problém i technická forma takové legitimace a nutnost vybavit všechny potenciální příjemce údajů z některého z dokladů příslušnou čtečkou. Na tom zejména ztroskotávají (i ve světě) snahy o rozšíření tzv. elektronické peněženky - čtecí zařízení u doktora může být počítač, ale u pouličního prodavače novin to nejde.

V době mobilů, které mohou už dnes komunikovat přes Bluetooth mezi sebou přímo a zároveň s nějakou centrálou, a představují ve velmi blízké budoucnosti (stačí, aby to dal do reklamy jeden z výrobců nebo mobilní operátor a do roka to budou umět všichni) jedinečného kandidáta na nositele i příjemce takové legitimace, je projekt vícenásobné legitimace a elektronické peněženky ve formě Opencard nejen nesmyslně drahý, ale již teď zastaralý, a nejen on je předurčen k tomu, aby byl zavřen.

 

(Abych nemusel ihned reagovat v diskuzi, předem místopřísežně prohlašuji, že naše firma aplikace pro mobily nevyvíjí a ani nejsem nijak spojen se žádnou z takových firem, která se tím zabývá).

Aleš Chalupníček

Lubomír PerkTechnicky vzato máte pravdu19:3829.5.2009 19:38:11
franta ze mlejnaaha, díky08:5129.5.2009 8:51:15
franta ze mlejnaopenCard x closeCard21:1328.5.2009 21:13:57
NaďaDoufám, že nedojde18:2328.5.2009 18:23:22
Aleš ChalupníčekPokud manželka nepřešla z ročního kupónu,17:2228.5.2009 17:22:38

Počet příspěvků: 10, poslední 29.5.2009 19:38:11 Zobrazuji posledních 10 příspěvků.

Aleš Chalupníček

Aleš Chalupníček

Autor, který si sám dopředu stanoví, o čem bude psát, většinou s hrůzou zjistí, že nemá psát o čem. Jediná možnost, jak zjistit, že mám o čem psát, je to zkusit a čtenář může zkusit si to přečíst

Programátor - analytik a samozvaný filozof

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy